Tips bij bekkenfysiotherapie

We spreken over bekken fysiotherapie als we het hebben over fysiotherapie voor het bekken, de bekkenbodem en de lage rug. Hierbij gaat het vaak om pijnklachten, maar het kan ook gaan om klachten bij het vrijen, bij het plassen of bij de ontlasting. Meestal komen dit soort klachten voor bij zwangere vrouwen. Echter kunnen ook vrouwen die niet zwanger zijn, mannen en kinderen hiermee te maken krijgen. Wat kun je zelf doen bij bekkenfysiotherapie?

  1. Luister altijd naar de fysiotherapeut

De fysiotherapeut weet precies hoe bekkenklachten behandeld moeten worden en kan je daarom ook goed uitleggen wat je moet doen. Vaak krijg je van de therapeut al een aantal oefeningen mee om thuis te doen en krijg je ook adviezen. Belangrijk is dat je naar de therapeut luistert en zeker geen dingen doet die je niet mag doen! De klachten kunnen dan namelijk verergeren. De fysiotherapeut heeft voor zijn of haar beroep geleerd en geeft je dus goed advies.

  1. Bepaal wat je wel en niet kunt doen

Sommige activiteiten kun je beter helemaal niet doen. De fysiotherapeut zal dit vaak ook al aangeven. Andere activiteiten kun je wellicht wel doen, maar kosten moeite. Zorg ervoor dat je dit soort taken over de dag verdeeld en laat eventueel wat taken zitten. Neem ook voldoende pauzes tussendoor, zodat je lichaam even kan rusten. Lukken bepaalde taken niet die je wel moet doen? Vraag dan iemand om hulp.

  1. Houd je knieën iets uit elkaar

Tijdens alle activiteiten is het belangrijk om je knieën iets uit elkaar te doen. Als je loopt of stilstaat doe je dit waarschijnlijk al, maar bij andere activiteiten moet je hier waarschijnlijk wel op letten. Ga bijvoorbeeld niet met je benen over elkaar heen zitten.